مقام شناسی و کنکاشی در جزئیات تلاوت معروف سور  حشر 18 تا آخر طارق فجر حمد بقره اثر استاد محمد صدیق منشاوی (اجرا در سوریه 1957 - زمان 46 دقیقه):

این تلاوت جزو بهترین اجرا های استاد و صدای قدرتمند ایشان در اوج آمادگی بوده است.

برای دریافت تلاوت کلیک کنید                     

 

  • استعاذه : بیات
  • بسمله : بیات
  • بیات - سه درجه اول بیات (ثلاثی بیات)
  • بیات - درجه 4 هم اضافه گردید (جنس بیات)
  • بیات - جنس (چهار درجه ) بیات
  • بیات - از درجه 5 با انتقال به درجه 4
  • بیات - اجرای نزولی جنس حجاز  از ترکیب بیات-حجاز (مقام فرعی شوری)
  • بیات - ترکیب بیات-حجاز به شکل صعودی (مقام فرعی شوری)
  • بیات - اجرای نزولی جنس حجاز  از ترکیب بیات-حجاز (مقام فرعی شوری)
  • بیات - از درجه 5 که در پایان به درجه 4 منتقل گردید

فرازها :
  1. استعاذه : بیات
  2. بسمله : بیات
  3. بیات - سه درجه اول بیات (ثلاثی بیات)
  4. بیات - درجه 4 هم اضافه گردید (جنس بیات)
  5. بیات - جنس (چهار درجه ) بیات
  6. بیات - از درجه 5 با انتقال به درجه 4
  7. بیات - اجرای نزولی جنس حجاز  از ترکیب بیات-حجاز (مقام فرعی شوری)
  8. بیات - ترکیب بیات-حجاز به شکل صعودی (مقام فرعی شوری)
  9. بیات - اجرای نزولی جنس حجاز  از ترکیب بیات-حجاز (مقام فرعی شوری)
  10. بیات - از درجه 5 که در پایان به درجه 4 منتقل گردید
  11. بیات - مقام فرعی شوری
  12. بیات - مقام فرعی شوری با فرود و صعود
  13. مدولاسیون - انتقال به راست از درجه 4 بیات و ارتقاء تلاوت به میزان 4 درجه (دو و نیم پرده)
  14. راست - درجه 4 با فرود بر درجه 1
  15. مدولاسیون - انتقال به بیات و ارتقاء تلاوت به میزان یک درجه (یک پرده) آیه 21
  16. بیات - جنس بیات آیه 21
  17. بیات - درجه 5 با با انتقال و اشاره به شوری
  18. بیات - مقام فرعی شوری
  19. بیات - مقام فرعی شوری با تاکید بیشتر بر روی جنس حجاز آیه 22
  20. بیات - درجه 5 با با انتقال به شوری
  21. بیات - مقام فرعی شوری با تاکید بیشتر بر روی جنس حجاز در بم صدا
  22. بیات - مقام فرعی شوری با تاکید بیشتر بر روی جنس حجاز در بم صدا
  23. مدولاسیون - استفاده از مقام فرعی بیاتین و ارتقاء تلاوت به میزان 4 درجه (دو و نیم پرده) با استفاده از این سه مدولاسیون استاد یک اکتاو اوج گیری نمود.
  24. بیات - جنس بیات در بم صدا (اکتاو اول صدا)
  25. بیات - جنس بیات در بم صدا (اکتاو اول صدا)
  26. بیات - جنس بیات در بم صدا (اکتاو اول صدا)
  27. صبا - جنس صبا با کار لحنی مناسب
  28. صبا
  29. صبا
  30. صبا
  31. صبا - سه درجه اول (ثلاثی) با توقف بر درجه صفر (یک پرده پایین تر از درجه 1)
  32. صبا
  33. صبا
  34. صبا - کار لحنی مناسب آیه 22
  35. صبا -  درجه دوم صبا  با توقف بر درجه صفر 
  36. صبا - اجرای زیبا همراه با تحریرهای مناسب آیه 24
  37. صبا - درجه 3 صبا با توقف بر درجه صفر 
  38. صبا - درجه 3 صبا با توقف بر درجه صفر (یک اکتاو پایین تر)
  39. نهاوند - شروع از درجه 4 با لحن زیبا و با اشاره  به درجه 5
  40. نهاوند - در بم صدا
  41. نهاوند - در بم صدا
  42. نهاوند - در بم صدا
  43. نهاوند - در بم صدا
  44. نهاوند - در کلمه تکبیر
  45. راست - نغمه رهاوی با فرود در سه گاه (ترکیب) ابتدای سوره طارق
  46. سه گاه در بم صدا
  47.  راست - درجه 4
  48. راست - جنس راست در بم صدا
  49. راست - درجه 4 با هبوط در درجات پایین تر جنس راست
  50. چهارگاه آیه 9و10 سوره طارق
  51. راست - جنس راست در بم صدا با اشاره به درجه صفر آیه 11و12و13 طارق
  52. راست - جنس راست در بم صدا آیه 14
  53. راست - جنس راست در بم صدا با اشاره به درجه صفر آیه 15و16 طارق
  54. چهارگاه - آیه 17 و آیه اول سوره فجر
  55. راست - جنس راست
  56. راست - جنس راست
  57. راست - جنس راست
  58. راست - جنس راست در بم صدا
  59. راست - جنس راست در بم صدا
  60. راست - عقد (پنج درجه ) راست در بم صدا
  61. راست - عقد راست در اکتاو با فرود مختصر در بیات (ترکیب)
  62. راست - عقد راست 
  63. راست - عقد راست در اکتاو با فرود مختصر در بیات (ترکیب)
  64. راست - جنس راست در بم صدا
  65. راست - جنس راست در بم صدا
  66. راست - عقد راست در اکتاو با فرود کامل در بیات (مقام فرعی طاهر)
  67. مدولاسیون - انتقال به صبا لذا تلاوت یک و نیم پرده افتاد
  68. صبا
  69. صبا به زیبایی
  70. صبا
  71. صبا
  72. صبا
  73. صبا
  74. صبا در بم صدا
  75. صبا در بم صدا
  76. حجاز - از درجه 4 به زیبایی
  77. حجاز - از درجه 4 با اشاره به درجه 5 در بم صدا
  78. حجاز - ترکیب حجاز-نهاوند در بم صدا
  79. حجاز - ترکیب حجاز-نهاوند در بم صدا
  80. حجاز در بم صدا
  81. حجاز در بم صدا
  82. راست
  83. راست - جنس راست با اشاره به درجه 5 و فرود تا درجه صفر
  84. راست در بم صدا
  85. راست - درجه 4 
  86. راست در بم صدا
  87. راست در بم صدا
  88. راست - نغمه رهاوی با فرود در سه گاه بسبار زیبا و تاثیر گذار
  89. راست در بم صدا
  90. راست در بم صدا
  91. راست در بم صدا
  92. راست - درجه 4 با اشاره به درجه 5
  93. راست
  94. راست در بم صدا
  95. راست در بم صدا
  96. راست - درجه 4 با اشاره به درجه 5 و با فرود ظریف بر بیات (ترکیب)
  97. راست
  98. راست در بم صدا
  99. راست در بم صدا
  100. راست - اجرای ترکیب راست-راست متصل (نیشابورک) صعود تا درجه 7
  101. حجاز - اجرای حجاز کار از یک پرده بالاتر از مقام راست فراز های قبل
  102. حجاز
  103. حجاز - اجرای حجاز کار 
  104. راست
  105. بیات - انتقال از یک پرده بالاتر از راست فراز قبل (هم درجه حجاز فرازهای ذکر شده در 101-103) با فرود در مقام حسینی
  106. بیات در بم صدا
  107. بیات در بم صدا
  108. بیات - درجه 5 با انتقال به درجه 4
  109. بیات - درجه 5 با انتقال به درجات بالاتر در جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) با فرود مجدد بر جنس اول بیات
  110. بیات - جنس بیات با اشاره به درجه 5
  111. بیات
  112. تصدیق در بیات