عبدالفتاح شعشاعی (1890-1962)

استاد عبدالفتاح شعشاعی و شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد در سفر به عراق 1954 میلادی

 

استاد عبدالفتاح شعشاعی یکی از قراء برجسته از نسل اول قراء رادیو محسوب می شود.او در ابتدا در بطانه شیخ زکریا احمد به فعالیت انشاد دینی می پرداخت ولی این کار او را راضی نمی نمود لذا تصمیم ترک حرفه انشاد دینی و فعالیت جدی در عرصه تلاوت قرآن گرفت.

ابراهیم شعشاعی معتقد بود که پدرش از شیوه شیخ احمد ندا تقلید می کرده است.   همچنین خود شیخ عبدالفتاح ، شیخ علی محمود و شیخ محمد رفعت را استاد خود می دانست.

در ابتدای دهه 1930 میلادی، اولین بار در جشن های میلاد پیامبر مکرم اسلام که در مسجد امام حسین (ع) برگزار می گردید و تعدادی از قراء بزرگ آن زمان مانند شیخ احمد ندا،شیخ علی محمود، شیخ محمد رفعت و ... در آن شب حضور داشتند به تلاوت پرداخت و توانست بر شهرت خود در قاهره بیفزاید.

در سال 1939 در مراسمی که به لحاظ سیاسی بسیار حائز اهمیت بود به همراه شیخ علی محمود به تلاوت قرآن پرداخت. این مراسم توسط خاندان ملک مصر برگزار شده بود و به طور مستقیم از رادیو پخش می گردید.

در دهه 1930 و 1940 میلادی با هنرش توانست  نام خود را نسبت به بسیاری از قراء آن دوره مانند منصور بدار ، محمد عکاشه ، محمد سلامه ، علی حزین و ... بیشتر به سر زبانها بیاندازد.

 در سال 1954 میلادی مراسمی برای مادر ملک عراق برگزار گردیده بود.لذا درخواستی  برای حضور قراء مشهور مصری ارسال گردید. مسئولیت هماهنگی آن سفر بر عهده شیخ ابوالعینین شعیشع قرار گرفت. شیخ عبدالفتاح بدون آنکه از اتفاقات مطلع باشد به جای شیخ مصطفی اسماعیل، همراه با شعیشع و شیخ عبدالباسط (که بسیار جوان بود) به عراق سفر نمود.

هنگام استقبال از قراء مصر، مسئولین عراقی سراغ شیخ مصطفی اسماعیل را گرفتند و در آن لحظه بود که عبدالفتاح متوجه ماجرا گردیده و با ناراحتی بسیار، قصد بازگشت و عدم انجام تلاوت را می گیرد اما ابوالعینین شعیشع توانست او را از تصمیمش منصرف نماید بنابراین استاد در شهرهای کاظمین و بغداد به تلاوت قرآن می پردازد. 

از ویژگی های شیوه تلاوت شیخ عبدالفتاح شعشاعی، صدای قدرتمند، طنین زیبا و تاثیرگذار، رنگ پذیری درخور توجه، همراه با انعطاف و تحریرپذیری مناسب بود همچنین آشنایی بالا با مقامات  و الحان مختلف او را به یکی از بهترین قاریان مصر در قرن بیستم بدل ساخت که می توانست تلاوتی جذاب با توجه به مفاهیم آیات ارائه نماید .

قاریان زیادی از نسل های بعد از شیوه تلاوت عبدالفتاح در اجرای خود بهره گرفتند که مقدار این تاثیر پذیری در بعضی کمتر و در بعضی بیشتر است ولی در تلاوت اکثر قراء نسل های بعد می توان مواردی را یافت.

شیخ ابوالعینین شعیشع، شیخ محمود علی البناء، شیخ محمد صدیق منشاوی، شیخ راغب غلوش، شیخ محمد عمران، شیخ شحات محمد انور و ... برخی از آنها محسوب می شوند.

استاد عبدالفتاح شعشاعی در تلاوت های دهه آخر عمرش (بخصوص تلاوتهای استودیویی) بیشتر به بیانی واضح از عبارات همراه با توجه به معانی آیات می پرداخت و از تحریرها و قفلات مخاطب پسند استفاده نمی نمود. همچنین  از دهه 1930 و 1940 که ایشان در اوج آمادگی صوتی و لحنی قرار داشت تلاوتهای چندانی وجود ندارد.

 شیخ عبدالفتاح شعشاعی و شیخ مصطفی اسماعیل دو تن از بزرگترین راویان شیوه های لحنی و صوتی قراء قدیمی به نسل های جدیدتر قاریان مصر بودند.

معرفی تلاوت های برتر استاد  :

1-فاطر حاقه 1958 مسجد سیده زینب

2-نجم ضحی شرح علق قدر 1946

3-فتح قمر رحمن 1950

4-انسان تکویر انفطار

5-کهف رحمن 1937 مسجد امام حسین(ع)

6-احزاب 21-35

7-فتح حجرات بینه قریش

8-حجرات ق بلد شمس قریش 1954 کاظمین

9-فصلت انفطار طارق بلد

10-نجم فجر بلد قریش 1954 بغداد

11-حجرات بینه 1935

12-مومنون 1-37

13-یوسف 53-76

14-هود مسجد سیده زینب 1950

15-نجم مدثر بینه قریش

16-حجرات ق ضحی انشرح 1954 بغداد

17-نور 30-51

/ 0 نظر / 24 بازدید